Hortals, o la covardia del Consell

Escrit per Míster | 8 Gen, 2008
    Llegeixo a la premsa que el Consell no vol casetes de més de 90 metres quadrats als hortals. I em quedo igual que fins ara, sorprès per com els polítics fa anys que miren cap a una altra banda i no posen fil a l'agulla per a solucionar el problema. Fins ara se xerra de legalització... però ningú no xerra d'arreglar les coses. Si fa unes setmanes volien tirar hotels baix perquè envaïen la costa... Per què no feim el mateix amb els hortals il·legals?

    La resposta fàcil és, açò, fàcil. Perquè hi ha molta gent que té hortals, i si els tires la casa baix, no et voten. I clar, açò no convé. Fins ara no he vist ni sentit ni llegit cap debat seriós sobre com afrontar aquest tema tant espinós. Clar, en el fons l'administració va mirar cap a una altra banda i va deixar que els hortals s'anessin fent més grans, i més, i més, fins a convertir-se en xalets, i en alguns casos en mega-xalets. Ni els polítics donen exemple. Sonat és el cas d'una regidora de Ciutadella, del que, curiosament, nunca más se supo després de les eleccions, i açò que semblava que aniria gros, com diuen per allà.

    S'han de legalitzar els hortals, o s'han d'esbucar? S'ha de recuperar molt de terreny construït il·legalment o simplement s'ha de dir mira, ara és normal i legal. Feis un caminet, posau aigua i llum i si te he visto ni me acuerdo. Per què a unes bandes tant estrictes, i amb aquest tema no? Segur que la resposta política és que el tema s'arrossega de fa temps, que és complex, que s'ha de pensar... I què? No cobren prou els polítics per actuar? No fa prou temps que en xerram, i els mega-xalets en sòl rústic il·legals (amb totes les lletres) segueixen allà? Algú pensa fer res de debò? D'entrada, aquest Consell Insular sembla que no. I molt manco si fos d'un altre color polític. Em resign ja a que, com sempre, no passi res i tot segueixi igual.

    Ale, a prendre una til·la, que m'he exaltat.


10 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Hortolà/na 09 Gen 2008, 12:29

    Sens dubte crec que s'hauria d'aclarir. No obstant el problema polític és que tothom vol guanyar les eleccions, i el desgavell és tan gran que "tothom" qui més qui manco té un hortal, o ell, o el seu germà, o un oncle, o un avi. I als polítics els passa igual, si no son ells son els sogres els vesins etc... La legalització comporta un agreujament comparatiu, i és que per més que els facin pagar certes "taxes", a més de complir uns requisits tècnics de construcció (sistema elèctric, aigua, clavegueram) que molts no compleixen (de fet crec que cap no els compleix), la normativa és més estricte dels "simples" 90m2. Si la normativa actual s'aplicàs de forma estricta molts hortals haurien d'anar baix, d'altres haurien de fer una inversió important per a poder ser legals i amb tot això els que sempre ho han fet tot legal encara haurien pagat més ( contribucions especials per a llum, aigua i clavegueram hauria corregut al seu compte). Això seria una mesura molt impopular, tant que el partit que governi en aquell moment tant al Consell com a l'ajuntament tindria els dies comptats.
    Legalitzar-los no estaria malament, el problema es que els hi han que no son de cap manera legalitzables, per dimensions, per dèficits de construcció i altres mancances realtives als requisits per a obtenir la cèdula d'habitabilitat...
    No tinc la informació necessària per a conèixer l'abast del problema, però com que o tots moros o tots cristians... estariem rallant d'un nombre molt important d'edificacions, algunes d'elles vivendes habituals ¿Que feim amb sa gent que viu a un hortal il.legal i li han de tirar baix?
    Tanmateix tenc entès que el Jutge que va intentar obrir diligències en contra d'aquest tipus de construccions va durar molt poc a Ciutadella, i crec que açò passaria amb qualsevol que ho torni a intentar.
    Lo just seria legalitzar els que puguin legalitzar i enderrocar els que s'hagin d'enderrocar, però la democràcia en aquest cas "funciona" , i crec que si es fes una consulta popular la gent preferiria deixar les coses com estan, i així ho fan els pólítics.

    Escrit per Mister 09 Gen 2008, 13:50

    El tema és molt complicat, molt. Legalitzar açò, però no legalitzar les construccions en sòl rústic en altres bandes? Democràcia? Mmm....

    Escrit per XXX 09 Gen 2008, 15:10

    Sa regidora de la que nunca más se supo és Antònia Salord, i segueix imputada per delicte contra l'ordenació del territori i contra el medi ambient. El procés judicial segueix i ja veurem com acaba (evidentment si fos un gitano que ha robat una gallina anava cap a sa pressó).

    Aquesta senyora, sent regidora de governació, va ampliar el xalet fins a 350 m/2, va impedir a sa policia entrar per fer comprovacions, i el que es més greu, no té expedient municipal obert.

    El PP pensa recaptar 600.000 euros per multes urbanístiques en rústec per el 2008, i 400.000 euros el 2009. Sa pregunta es quants d'euros recaptarà de la butxaca de la major infractora?

    Escrit per otus 11 Gen 2008, 22:50

    El tema dels hortals, no sols incompleixen totes les normes urbanístiques, també son part implicada en el tema de la contaminació del aqüifer, tema bastant greu.

    Escrit per amm 12 Gen 2008, 01:40

    Anem a pams,hi ha un PTI que regula els anomenats nuclis rurals de tota menorca que son les zones de sol dedicades a hortals.En alguns hi contempla la possibilitat d'us de vivenda com és el cas dels 15 nuclis de Ciutadella,1 de Sant Lluis i si no record malament 1 As Castell sempre amb un máxim de 90 m quadrats.De fet fa poc temps que el CIM aprovava definitivament el primer pla especial de regulació d'aquestes zones (Camp sarc de S.Lluis).A Ciutadella, ja fa més de 15 anys que l'Ajuntament aprovava per unanimitat un pla per a regularitzar aquestes zones i desde fa com a mínim tres legislatures tots els partits porten en el seu programa electoral l'intenció d'aclarir aquesta questió.De fet a Ciutadella hi va haver un proces començat que va acabar sols amb una aprovació inicial.Per tant fil a l'agulla perquè problemes com el de la contaminació dels aqüifers sols se soluciona regulant la depuració d'aigües brutes i els usos d'aqüifers.L'administració cobra l'IBI,arbitris,i canon de sanatjament d'aigües a n'aquestes construccions.Per acabar dir que les retxes ja estan fetes,l'administració ha de fer la seva feina i els ciutadans afectats han de complir amb les seves obligacions, no crec que sigui tant dificil aclarir-ho amb un PTI guardonat com el que tenim.

    Escrit per otus 13 Gen 2008, 21:56

    Gota a gota, a Ciutadella fa alguns anys la ciutat no creixia urbanísticament, però si creixien els nuclis d’hortals formant tot un anell al voltant de Ciutadella, creixia una segona Ciutadella sense orde ni concert ni normativa ni pla d’infrastructures ni xarxa de sanejament ni recollida de residus, creixia una ciutat com fa uns 70 anys.
    Per altre banda Ciutadella es modernitzava tancaven emissaris que conduïen les aigües brutes al mar i construïen depuradores per tractar les aigües del clavegueram.

    Escrit per amm 13 Gen 2008, 23:16

    Tens raó otus, i mentre açò passava l’ajuntament mirava cap a una altra banda.Potser conscients que la permisivitat en les parcel.lacions en rústec i els problemes urbanístics posteriors garantien un bon resultat electoral a la dreta local. Però la història és la que és i ara toquen solucions administratives per a no empitjorar les coses,per cert que en urbanitzacions locals amb totes les benediccions legals fins fa quatre dies no tenien connexió al clavagaram i moltes construccions dins aquest àmbit son autèntics atemptats urbanístics ( clot de sa cera per exem.) El que ha contaminat en major part els aquïfers son les filtracions de nitrats derivats d’una agricultura intensiva. L’urbanisme ens ha de servir per dotar-nos d’una ciutadella digna i mai per empitjorar les coses com ara han fet a l’esplanada des Castell posant l’ancora i l’hèlice gegants allà on fan nosa , o no tenir cap mes solució que posar un observador astronòmic a una zona verda per no parlar de la piscina de sa platja gran...

    Escrit per Mister 14 Gen 2008, 13:06

    Amm, només un incís: que el PTI tingui guardons no vol dir res. Compartesc que és una bona eina, bàsica i necessària. Però en el tema d'hortals no sé si ha estat prou valent. Solucionar el tema vol dir, sí, tema clavegueram, aigua, no contaminació per nitrats... D'acord. Però ha de voler dir deixar que allò que era una il·legalitat ara estigui permès? Que el consum de territori per la cara, sense permisos, quedi impune i, pitjor encara, sense restituir? Tenc els meus seriosos dubtes que açò hagi de ser així. No faria falta una passa més?

    Escrit per amm 14 Gen 2008, 22:23

    No vull ésser cansat però mes amunt en o na xxx comenta que el procés judicial començat pel Jutge Sr. Acayro segueix viu però “nunca mas se supo” .Un poquet tard no us sembla ? perquè on era el Seprona mentre ocorrien tantes il·legalitats i perquè la classe política continuadament parlava de legalització sense concretar res mai i en canvi després de tantes ambigüitats arriba el PTI i el manco s’atreveix a dibuixar, delimitar i concretar sobre la matèria a tota Menorca...

    Escrit per Mister 14 Gen 2008, 23:27

    Amm, no vull que açò sembli un cara a cara d'aquells que haurem de viure aquests dies en campanya electoral, però no estic massa d'acord amb tu. Bé, al principi sí. D'acord que és vergonyós que ningú no fes res mentre passaven totes aquestes il·legalitats. Però açò és passat. Ara arriba l'hora d'afrontar el present, i l'únic que fa el PTI és dir ara farem legals els hortals (val, els més petits de 90 m2, però legals) i aquí no ha passat res. Per jo, una eina que és molt bona en altres aspectes, aquí s'ha quedat curta, i tot per no afectar a tanta gent que posés en perill els resultats electorals. Insisteix: per què els hotels a la costa s'han d'enderrocar i els hortals no?

Deixa el teu comentari








 authimage